Bæredygtig bækkenbund

Hvordan træner man egentlig den bækkenbund og kan den egentlig trænes op igen…?

Det ikke nemt, som med alt andet er der nærmest tale om en religion i forhold til træningen, hvad er rigtigt og hvad er forkert og skal man ikke bare knibe?

Vi arbejder på klinikken med en funktionel tilgang til bækkenbunden, vi arbejder ikke med et hårdt men med et udholdende knib samt afspænding og eftergivelighed af bækkenbunden. En sund og bæredygtig bækkenbund er en bækkenbund der kan opspændes og afslappes i takt med vores vejrtrækning og bevægelser generelt.

Træning starter altid ud med øvelser hvor du lærer at mærke og aktivere bækkenbunden. Åndedrættet er en vigtig medspiller og når du har styr på aktivering af bækkenbunden og samspillet med åndedrættet kobles funktionelle øvelser på i et passende tempo

Bækkenbundsmuskulaturen er en vigtig del af din kropskerne

Kropskernen også kaldet Core, består af fire muskelgrupper, hvis fornemmeste opgave er at stabilisere dybest inde omkring rygsøjle og bækken. De fire muskelgrupper består af den dybe, tværgående mavemuskel, de dybe rygmuskler, åndedrætsmusklen og bækkenbundsmusklerne. Muskelgrupperne er vævet ind i hinanden via bindevæv og påvirker hinanden og samarbejder reflektorisk.

Toppen og bunden af vores kerne, dvs. åndedrætsmusklen og bækkenbunden påvirker hinanden hele tiden.

De fire kernemuskelgrupper udfører et fantastisk stykke arbejde i kroppen – når de ellers fungerer, som de skal. De danner tilsammen en støttende cylinder, der passer på, at din ryg ikke får skader. De sørger for, at dine bevægelser er så effektive som muligt, at din kropsholdning støttes optimalt og samtidig holder de organerne i bughulen og underlivet på plads.

Træning af kropskernen kræver nærvær og fokus, og formålet er genfinde den styrke kroppen har brug for for at kunne honorere de krav du stiller til den i en travl hverdag. Når først du har en stærk kerne, har du et fundament, der kan bære og holde til al den aktivitet og bevægelse der gør dig glad.

Du kan slippe den dårlige samvittighed over ikke at træne nok. Det handler ikke kun om mængden af træning men hvordan du træner. Det handler om at du bruger din kerne i hverdagens bevægelser.

Træning af Kropskernen/Core, bækkenbund og åndedrættet indgår som et vigtigt element på vores StærkGravid, StærkMorKrop, Pilates, FysioFlow, Ryghold og i de øvelser vi giver dig med i forbindelse med individuelle konsultationer hvor det vurderes at kernemuskulaturen skal trænes.

Vi glæder os til at hjælpe dig til en mere bæredygtig krop.